Storfors Idrottshistoriska Sällskap

Främja och bevara den lokala idrottshistorien.

Välkommen till
Storfors Idrottshistoriska Sällskap

-Främja och bevara den lokala idrottshistorien

Senaste nyheter och information

Årsmötet avklarat

Ett femton-tal personer bevistade årsmötet i Seniorernas Hus. Den vakanta ordförandeposten tillsattes genom att Bo Lövgren gör comeback och svingar klubban innevarande år. Ett konstituerande möte kommer att fördela de övriga posterna bland ledamöterna där Tomas Bergquist och Ingvar Andersson har ett år kvar på sina uppdrag och där Per-Göran Larsson och Kristina Karlsson omvaldes på två år. Styrelsesuppleanter på ett år blev Mikael Stenlund och Leif B Persson.
Efter årsmötet var Lena Guntsch inbjuden att berätta om sin mycket framgångsrika bordtenniskarriär med SM-, NM- och EM- medaljer. En mycket blygsam Lena berättade även om sitt största minne från karriären då hon som 16-åring deltog i senior-VM i Kina år 1961. En uppskattad avslutning på kvällen.
Sällskapet bjöd de församlade på kaffe/dricka och smörgåstårta och ingen var nödbedd och behövde tvingas att ta flera gånger.
På bilden ses Lena under sitt trevliga avspända berättande.

Årsmöte

Sedvanliga mötesförhandlingar.
Föranmälan, så att vi vet hur många smörgåstårtor vi ska beställa, senast 23 februari via SMS till Pelle 070-338 48 01 eller Kicki 070-317 67 65.
Vi kombinerar årsmötet med en medlemsträff där Lena Guntsch gästar och berättar om sin bordtenniskarriär.
Välkomna!

Storfors Idrottsgala/Idrottsstipendiat 2023

Vi fanns representerade som vanligt under Storfors Idrottsgala. En gala som innehöll föredrag av sportreportern och TV-profilen Jonas Karlsson, föreningspresentationer av året som gått, mingel, mat och kaffe. Som avslutning på en trevlig kväll delade vi ut vårt årliga stipendium. 2023-års stipendiater blev de unga tjejerna Moa Malmberg och Izabella Fredriksson, representerande Storfors FF, som håller i alla träningarna och ser till att allt fungerar runt klubbens tjejlag, flickor 8-10 år. Ett uppskattat val enligt reaktionerna.

Storfors Idrottsgala

Vi kommer att dela ut vårt årliga stipendie för 7:e gången

Bo Lövgren berättar om Storfors idrottshistoria

Bo Lövgren medverkar vid Storfors Församlings Onsdagscafé

Årsmötet avklarat

Drygt tjugo personer bevistade årsmötet i Seniorernas Hus. Bo Lövgren, en av sällskapets grundare och tillika dess ordförande från starten, avgick under hösten som ordförande innan mandattidens utgång och avtackades för sitt förtjänstfulla arbete. Tyvärr lyckades vi inte lösa ordförandeposten utan får jobba vidare med den frågan. I övrigt ser styrelsen ut som följer där Kicki Karlsson och Per-Göran Larsson har ett år kvar på sina uppdrag som sekreterare resp. vice ordförande. Valda på två år som styrelseledamöter blev Tomas Bergquist och Ingvar Andersson. Styrelsesuppleanter på ett år blev Mikael Stenlund och Leif B Persson.
Efter årsmötet var Lars Enkvist inbjuden att berätta om sin löparkarriär som innehöll en hel rad framgångar både på friidrottsarenor och vid olika maratonlopp. Lars själv framhöll segern i Lidingöloppet som en av de största. Men det som kanske imponerade mest var den enorma träningsmängden, mil efter mil efter mil. Man blev trött bara av att föreställa sig alla dessa timmar av outtröttligt nötande.
Sällskapet bjöd de församlade på kaffe/dricka och smörgåstårta och utan överdrift kan man säga att ingen var nödbedd utan alla lät sig väl smaka.
På bilden ses Lars längst bort.

Evenemang

Våra planerade evenemang och aktiviteter
Laddar… Laddar…

Om våran förening & historia

Föreningen växte fram ur en grupp före detta idrottare och idrottsledare som under Kristina Karlssons ledning träffades i Seniorernas hus och pratade gamla idrottsminnen. Idén till en idrottshistorisk bok föddes. Bo Lövgren blev den drivande och det mynnade ut i att han och Tomas Bergquist, efter ett antal år med många turer hit och dit, till slut hade en bok färdig hösten 2015. Föreningen kom delvis till som en förvaltare av boken och delvis för att främja och bevara den lokala idrottshistorien och förena dem som delar detta intresse.  En interimsstyrelse bildades som skötte förberedelserna inför ett konstituerande årsmöte som avhölls den 19 maj 2015. Mötet utsåg och valde Bo Lövgren till föreningens ordförande. Till övriga styrelsemedlemmar valdes Tomas Bergquist, Kristina Karlsson, Per-Göran Larsson och Per-Åke Österberg. På det efter årsmötet konstituerande styrelsemötet utsågs Tomas Bergquist till kassör och Kristina Karlsson till sekreterare. För föreningens medlemmar anordnas träffar regelbundet och dessutom hålls öppna föredrag av inbjudna idrottsprofiler

Kontakta oss vid frågor eller skicka oss ett meddelande

Vid frågor så ska nedanstående styrelsemedlemmar försöka besvara era spörsmål så gott de kan:

Kicki Karlsson 070-317 67 65.

Per-Göran Larsson 070-338 48 01

Tomas Bergquist 070-413 68 82

Ni kan även skicka ett meddelande via nedanstående formulär.

Skicka oss ett meddelande