Silvio Merazzi
© 2017 Sven-Erik Thor

Silvio Merazzi tog sina första trumpetlektioner i 10-års ålder på musikskolan i Biel/Bienne, Schweiz. Han hade egentligen helst velat spela trombon, som han var helt fascinerad av, men då skulle han ha varit tvungen att vänta för att växa till sig först. Trumpeten passade bättre i storlek till en tioåring. Silvio spelade tidigt den stora orkester-repertoaren och började även uppträda som solist. Under gymnasietiden hade han också en egen jazzensemble. Parallellt med sina studier på Technische Hochschule Zürich, ETH, (Tekniska Högskolan Zürich) studerade han trumpet för Henri Adelbrecht på Musikhochschule Zürich och spelade i Akademisches Orchester Zürich och andra orkestrar.
Under åren har Silvio regelbundet uppträtt i den klassiska trumpetrepertoaren och han spelar också de stora trumpetkonserterna, framför allt i kyrkokonserter med verken arrangerade för trumpet och orgel. Under en längre tid stod turnéer genom södra Frankrike tillsammans med en schweizisk organist på årsprogrammet, och sommarmånaderna i Sverige har under åren givit många möjligheter att musicera i Lundsbergs kyrka tillsammans med Skolans legendariska organist, Margit Mechler (1920-2020).
Silvio är medlem i Kammerorchester Biel/Bienne och sedan några år tillbaka även i den regionala blåsorkestern La Concordia. Han har dessutom en egen jazztrio, som mestadels uppträder i privata sammanhang med en skräddarsydd repertoar av jazz-standars och chanson française.

Silvio Merazzi received his first trumpet lessons as a ten-year old at the music school, Biel/Bienne, Switzerland. He would have preferred to play the trombone, which really fascinated him, but then he would have had to grow some more in order to handle it. The trumpet was a better sized instrument for a ten-year old.
Silvio started early to play the major orchestra repertoire and to perform as a soloist. At six-form school he had his own jazz ensemble. In parallel with his studies at Technische Hochschule Zürich, ETH, (Swiss Federal Institute of Technology), he studied the trumpet with Henri Adelbrecht at Musikhochschule Zürich and played in Akademisches Orchester Zürich and in other orchestras.
Over the years Silvio has regularly performed the classical repertoire for the trumpet including the important trumpet concerts, very often in churches with the orchestral part arranged for the organ. For several years, concert tours of the south of France together with a Swiss organist were part of his schedule, and in the summer months he had many occasions to make music in the Lundsberg chapel together with the school’s legendary organist, Margit Mechler (1920-2020). Silvio is a member of Kammerorchester Biel/Bienne, and since a number of years he is also member of the regional brass-band, La Concordia. His own jazz trio, which for the most part performs in private, has a tailor made repertoire consisting of jazz standards and chanon française.