I Sverige finns det nationella och internationella tävlingar och alla skyttar behöver vara medlem i en skytteförening för att kunna delta. Är man 15år eller äldre, behöver man också SKYTTEKORTET för att kunna få anmäla sig till tävlingar.

En nationellt luftgevärstävling brukar förutses av 40 tävlingskott + fritt antal provskott under under 60 minuter, men det kan skiljas beroende på klass och tävling. Varje tävling har en inbjudan och det rekommenderas att läsa denna innan tävlingen börjar.

Nationella tävlingar har klasser för både dom som vill sitta ner vid en bänk med kuddstöd, remstöd eller ståendeskytte.

Skillnaden på internationella och nationella tävlingar är att internationella tävlingar endas har stående klasser och klasserna är indelade i åldersklasser senior/junior och dam/herr klasser. Tävlingen består också av 60 tävlingskott under 75 minuter + 15 minuter provskottstid.

Nationella Regelboken Skytte 2019

Internationella Regelboken Översättning