Duo Rydén & Rehak
Duo Rydén & Rehak består av Johannes Rydén, cello och Milan Rehak, accordion.
De träffades på Musikhögskolan i Stockholm 2015 och har sedan dess konserterat
regelbundet. Fokus i repertoaren ligger främst på musik av Astor Piazzolla och andra
kompositörer inom ”tango nuevo” men de har även ett program bestående av musik av bl. a
Debussy, Satie och Saint-Saens i egna arrangemang för cello och accordion. De har också
framfört musik av den tjeckiske tonsättaren Jiri Teml.
De har framträtt på Konstakademien, Konserthuset i Västerås, Musikaliska, Musikhögskolan
och ett flertal gånger på Accordionfestivalen i Stockholm.
Våren 2017 skapade de tillsammans med dansarna Simon Rydén och Michelle Persson
föreställningen 2(Duo). En dansföreställning som framfördes under kulturnatt på Kulturhuset
och i Reaktorhallen på KTH i Stockholm.
Säsongen 2018/19 var duon en av ensemblerna i Länsmusikens utbud för barn och unga i
Stockholm. Med föreställningen ”Musik jorden runt” spelar de musik som är typisk för ett
antal olika länder.
Duon var en av fem ensembler som deltog vid kammarmusikförbundets tävling ”Ung och
Lovande” 2019 i Västerås.

Duo Rydén & Rehak
Johannes Rydén, cello, and Milan Rehak, accordion, met at Kungliga Musikhögskolan, Stockholm 2015 and have performed together regularly since then as Duo Rydén & Rehak. Their repertoir consists of music by Astor Piazzolla and other ”tango nuevo” composers, but the duo also offers a concert programme including composers such as Debussy, Satie and Sain-Saȅns, with music arranged by the duo for cello and accordion. The duo has also performed music by the Czeck composer Jiri Teml.
Duo Rydén & Rehak has performed at Konstakademien (Royal Swedish Academy of Fine Arts), Stockholm, in the Concert Hall, Västerås, at Musikaliska, Stockholm, at Kungliga Musikhögskolan (Royal College of Music), Stockholm, and on several occasions participated in the Accordion Festival, Stockholm.
In spring 2017, in collaboration with dancers Simon Rydén and Michelle Persson, Duo Rydén & Rehak created 2(Duo), which was performed during Kulturnatt at Kulturhuset, Stockholm and in the Reactor Hall at Kungliga Tekniska Högskolan (KTH, Royal Institute of Technology), Stockholm.
During the concert season 2018/19 the duo was one of the performing ensembles in a series of perfoemances for children organized by Länsmusiken Stockholm. In Musik jorden runt (Music Around the World) the duo played music typical for a series of countries.
Duo Rydén & Rehak was one of the five ensembles which took part in the contest Ung och lovande (Young and Promising) 2019, Västerås.